طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

تالاب انزلی

ترکیبی از یک اکوسیستم خشکی و آبی را تالاب می گویند. تالاب ها در کنار بستر رودها و دریاهای بزرگ پدید می آیند. آب های کنار رودها و دریاچه ها در مسیری قرار می گیرند و به سطح خشکی راه پیدا می کنند. تا زمانی این امر پیدا می کند که سطحی از خشکی را در بر بگیرند و در آنجا گرد بیایند. تالاب ها می تواند مکانی برای رشد گونه های متفاوتی از گیاهان،  رشد آبزیان و همچنین پرندگان باشد.


(تالاب انزلی)


یکی از تالاب های زیبا و دیدنی ایران، که در شمال کشور واقع شده است و هر ساله میزبان بازدیدکنندگان متفاوت خود است تالاب انزلی است. تالاب انزلی در جنوب دریای خزر (کاسپین) در نزدیکی بندر انزلی و همچنین شهر رشت واقع است. این تالاب به خودی خود بزرگ است و چیزی که مسلم است در سال های حیات اش بزرگ تر هم شده است.

تالاب انزلی چیزی حدود بیست هزار هکتار را در مجموع پوشش می دهد. این تالاب چه از لحاظ ترکیب اکوسیستمی و چه از لحاظ حیات جانورها و گیاهان خود چیزی بی مانند است و قابل مقایسه با سایر تالاب های هم جوار خود نیست.

در گذشته ای نه چندان دور بیشترین عمق این آب گیر پهناور، به هشت متر می رسید. در مجموع از چهل رود کوچک و بزرگ تغذیه می کند و به دلیل تبدیل به یکی از زیباترین و بزرگ ترین تالاب ها شده است.

لاله مردابی و مرغابی بزرگ از گونه های مهم گیاهی و جانوری این تالاب به شمار می رود. هر چند که هر ساله به دلیل آب و هوای مناسب که در فصل های متفاوت سال بین صفر تا 33 درجه سانتی گراد متغیر است، میزبان گونه های متفاوت جانوری به ویژه پرندگان شمالی است.


دیدن این تالاب حیرت انگیز است. و وجود آن همچون سایر مناطق زیبای شمال کشور رونق بسیاری به آن بوم داده است. چیزی که واضح است با رشد روزافزون فعالیت های انسانی در سده اخیر، نیاز به نگهداری این تالاب بیش از پیش شده است از صورت دیگر، این تالاب از جاذبه های ثبت شده در میراث ملی و جهانی است و این خود نشان از اهمیت زیست محیطی و تفریحی این مکان بی نظیر است.


(تالاب انزلی)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد