طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

۲۴ آوریل سالروز قتل عام ارامنه توسط امپراطوری عثمانی (ترکیه)

به همان اندازه که رنگ خون و انرژی موجود در "خون" زیبا و دوست داشتنی ست، ریختن این ماده با ارزش (حال به هر روش و هدفی) ناپسند و به گونه ای جنایت به شمار می رود! این گیتی با آدم های گوناگونش همیشه گواه خون ریزی هایی در سطوح گوناگون بوده است. در سالیان دور به شوند ازدیاد خون ریزی ها (که عمومن برای کشورگشایی و یا جنگ های دراز مدت بوده) آن چنان که بیاد این جنایت ها به چشم نمی آمد.
جنگ های پی در پی ایرانیان با رومیان، ایرانیان با یونانیان، یونانیان با رومیان، اعراب با ایرانیان، مغولان با ایرانیان، جنگ های صلیبی و جنگ های بزرگ دیگر..  

 هر چه به عمر انسان اضافه شد، سلاح خون ریختن هم کم کم از وی جدا شد. به گونه ای که در چند سده گذشته هر بار که قتل عامی (Mass Killing) هر چند در اندازه ای کوچک در جهان رخ داده، تا سالیان سال در مورد آن کتاب ها، میزگرد ها، لایحه ها و سایر فعالیت های انسان دوستانه! نوشته و برگذار شده به گونه ای که آدم اصلن به ذهنش هم خطور نمی کند که پدران همین آدم ها بوده که دست به این جنایت ها زده اند!  

جالب تر اینکه به گونه ای رایج بیشتر قتل عام های سده بیستم سوی گروهی از کشور ها همیشه انکار شده و می شود! (با وجود مدارک گسترده و اندازه شگرف قتل عام ها)  

قتل عام ارامنه در 24 آوریل 1915 میلادی در بحبوحه جنگ جهانی نخست توسط امپراطوری عثمانی (ترکیه امروزی) یکی از تاثیر گذارترین گونه های خون ریزی انسان در سده بیستم بوده است. امپراطوری عثمانی یک سال پس از آغاز جنگ جهانی نخست به بهانه های گوناگون ارامنه ساکن در امپراطوری خود را به قتل می رساند. از بهانه ای همچون توقیف اموال ارامنه و فرستادن آنها به جبهه های نبرد فرضی گرفته تا دستگیری و سپس کشتار 300 نفر از روشنفکران، اندیشمندان و سیاستمداران ارامنه در روز 24 آوریل 1915.  

جنایت به گونه اسفبار و زشت بوده که محمد علی جمال زاده نویسنده فقید ایران طی سفری که در بهار 1915 از بغداد به استامبول داشته گزارشی با عنوان "مشاهدات شخصی من از جنگ جهانی اول" این گونه بازگو می کند. "ژاندارم های مسلح و سوار ترک ... صدها زن و مرد ارمنی را با کودکانشان به حال زار و به ضرب شلاق و اسلحه، پیاده و ناتوان به جلو می راندند ... اگر کسی از آنها از فرط خستگی و ناتوانی عقب می ماند، برای ابد عقب مانده بود و ناله و زاری کسانش بی ثمر بود. از این رو فاصله به فاصله کسانی از زن و مرد ارمنی را می دیدیم که در کنار جاده افتاده اند و مرده اند، یا در حال جان دادن بودند" 

در شمار انسان های کشته شده در این جنایت آمار آن چنان دقیقی (همچون سایر قتل عام ها) در دست نیست، ولی شمار ارامنه کشته شده در 24 آوریل 1915 توسط امپراطوی عثمانی را بین یک و نیم میلیون نفر تا دو میلیون نفر گمانه زنی می کنند! هر ساله در این روز مراسم های گرامیداشتی در کشور هایی که ارامنه کوچ نشین را در خود جای داده اند برگذار می شود. ایران هم از این باب جدا نبوده و در سال های پیش مراسم هایی در اصفهان و تهران برگذار شده است.  

به هر حال همان گونه که دانشمندان از دم پگاه تا شب دنبال راه حلی برای پیش گیری از بیماری ها هستند نخست بهتره راهی برای کنترل این خوی حیوانی انسان های باشند! که اتفاقن هنوز هم با آغاز هزاره سوم این خوب وجود دارد که هیچ! گونه ای دیگر به نام فرهنگ کشی! هم مدرنیته شده، این گونه تازه را پیرامون خود هر روز و هر شب می بینیم! به  پس من هم خواه یا ناخواه برای حق و آشتی پایانی انسان ها در کنار هم به گفته پدران مان (پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک) امید دارم و برای رسیدن به این امید مان هم تلاش خواهیم کرد.  


نظرات 2 + ارسال نظر
امیر یکشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 11:30 ق.ظ

همونطور که بعضی آدما اینقدر بزرگ و شایسته هستن که مقامشون از هر موجود دیگه ای بالاتره پیش خدا به همون شکل یه سری آدما هستن که از هر موجودی مقامشون پایین تره !!!
این یعنی توازن !!

از اینا گذشته آخه حضرت عشقو چه به خون و خونریزی ؟‌! D:

توازن در علم فیزیک٬ ریاضی و فلسفه این چنین معنی ای نمیده!
همه با هم برابر هستند. شی٬ حیوان٬ انسان همه از بدو زاییده شدن حکم می خورن که باید برابری و برابر بودن رو یاد بگیرن!
حالا اگه کسی این ملکه ذهنش نشه٬ یه ابر انسانی همچون دیدگاه نیچه به وجود می یاد که نامش رو گذاشتن هیتلر!
که اونم دیدین با جهان چه کرد!!؟؟
چه کرد؟...

حضرت عشق ماجراش طولانیه! تنها یه نام.. هیچ چیزی بیشتر از یک نام نیست.
وگرنه خود وبلاگ و جستارهای اون هیچ شباهتی با نامش نداره و نخواهد داشت.

محسن پنج‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 12:45 ق.ظ

مرده شور این دولت ترکیه را ببره. مرده شور هر چی آدم متعصب مذهبیه ببره. چه مسلمان چه مسیحی چه کلیمی چه زرتشتی چه .........هر چه.
دولت ترکیه فعلی به نظر میرسید که امسال به خاطر مسائل سیاسی و این که اروپا او را وارد بازار مشترک خودش کند و بشود شین گن، آن را محکوم کند ولی انگار تعصب کور اسلامی مانع از این کار شد. و فقط اجازه برگزاری مراسم یادبود داد.
چشمش کور تا دنیا دنیاست بگذار عالم و آدم بر ترکیه لعنت بفرستند.
الدنگ یک و نیم میلیون نفر را کشته و می گوید نسل کشی نبوده. خب میفرمایید نسل کشی این است که یک و نیم میلیارد بکشند؟

ای بابا!
انگار در حالت "عصبانیت" این رو نوشتین هااا :دی
به گفته صادق خان هدایت: آفت جامعه ما و هر جامعه دیگری تعصبه، چه نوع خوبش چه بد چون همش بده!!

پیش از نوروز به شدت درگیر با این پان تورک ها بودم. روزگاری بود! تو سایت کلوب بودیم. دیگه ته تهش بود. به ویژه این طرفداران تراختور !!

این مراسم رو شنیدم که امسال برگذار شده ولی باز هم با محدودیت.

اگه از محموت جون هم باشه نه نیست! شش میلیارد نبوده دیگه چه برسه به این کوچولو...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد