طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

استاد پایور درگذشت

همین دیروز بود که تو سرم نوشته ای رو می پروروندم که اگه زمانی بود بیام و اون رو بنویسم ولی اون رو به روز دیگه ای واگذار می کنم و به یاد استاد پایور می نویسم. 

استاد فرامرز پایور (۲۱ بهمن ۱۳۱۱ - ۱۸ آذر ۱۳۸۸) برای هر ایرانی که هتا کمی با موسیقی آشنایی داشته باشه نامی آشنا و بزرگ است. سنتور فرامرز پایور سال های سال است که خط مشی دوستداران موسیقی است و خواهد بود. ایشان را می توان پایه گذار گروه نوازی در موسیقی سنتی ایران دانست. آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا در سنین نوجوانی فرا گرفت و از شاگردان برجسته استاد صبا به شمار می رفت و هتا سازهایی همچون سه تار٬ ویولن و گاهی هم تار می نواخت. استاد دانش آموخته دانشگاه کمبریج لندن در رشته زبان و ادبیات  انگلیسی بوده٬ در سنین جوانی با استعداد نابی که در ایشان وجود داشت دانش آموخته کلاس هارمونی و کمپوزیسیون استاد اصلانیان می شود. 

استاد پایور را می توان یکه تاز آن زمان در زمینه اجرای کنسرت های گوناگون در سرتاسر جهان دانست٬ ایشان با استادانی همچون جلیل شهناز (تار)٬ رحمت الله بدیعی (کمانچه)٬ حسین تهرانی (تنبک) و.. در کشورهای گوناگون به اجرای موسیقی سنتی ایرانی پرداخته اند و به همین شوند کمک شایانی به زنده نگاهداشتن موسیقی سنتی ایران کرده اند. 

نسک "دستور سنتور" ایشان یکی از پر فروش ترین نسک های آموزش موسیقی ماست که هنوز هم با بیش از پنجاه سال چاپ نسک نخست برای آموزش سنتور به شمار می رود. 

تصنیف های ماندگاری هم چون؛ آواز دشتی، حربی، شهر آشوب، خلوت گزیده (با صدای استاد شجریان)، راز دل (با صدای استاد شجریان)، انتظار دل (با صدای استاد شجریان)، دل شیدا (با صدای شهرام ناظری) و.. . از شمار کارهای ماندگار ایشان است. 

استاد پایور حدود یازده سال پیش دچار سکته مغزی شده بود و بدون شک او هم مانند دیگر هنرمندان و استاد های بزرگ این مرز و بوم در تنهایی خود درگذشت. 

مراسم خاکسپاری و یادبود استاد فرامرز پایور روز شنبه بیست و یکم آذر ماه ۱۳۸۸ ساعت ۹ پگاه از رو به روی تالار وحدت برگذار خواهد شد. 
یادش برای همیشه گرامی.

http://roozbehs68.persiangig.com/190988.jpg

تازه نوشت: فرتورهایی از مراسم خاکسپاری استاد پایور رو می توانید از اینجا ببنید (خبرگذاری مهر)

نظرات 4 + ارسال نظر
شمیم پنج‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:53 ب.ظ http://katakhande.blogfa.com/

آخی خدایش رحمت کناد
..............

سلام
شمیم هستم یه دوست
...............
به من هم سر می زنی
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
khoshhal mishammmmm

چه املای واژگانی شد ؟!!!
--
درود.
حتمن.
موفق باشین.

فروغ ف جمعه 20 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:44 ب.ظ http://www.naerika.blogfa.com

درود روزبه جان:
این روزها خدا دارد عادتمان می دهد با همه ی عادت نداشتنمان....

درود..
همه دارن کم کم می روند..
زمانی می روند که ما اونها رو تنها گذاشتیم..

To|-|i شنبه 21 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 10:15 ق.ظ

اول اومدم که اون سوتفاهومو برطرفش کنم
بچه پورو هیچی بت نمیگم رو دار نشو...
بابا.مامان من زنده و سلامتن
منظورم همون....شما بهش چی میگین...پدربزرگ..اقاجون...بابابزرگ...یا هرچی....اون رفتتش :-(
این از اون....
ببخشید یکم تند رفتم....اخه اعصاب نیزارن واسه ادم که....
هیچی نگم بهتره
توهم چه ادمایی رو میزاری پشت اینجا پسر
قهطیه...!!؟!!
فعلن
دلت بک

جون من چی گفتی اصلن؟
من به کل متوجه نشدم!
چه سو تفاهمی؟
من که نفهمیدم.. :(

محسن دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 08:11 ق.ظ http://filmamoon.blogsky.com

من فکر می کنم این هنرمندان ما این روزها دق می کنند. هرچند فرامرز پایور از یازده سال پیش دچار ایست مغزی شده بود.
ببین:
پرویز مشکاتیان
نیکو خردمند
محسن آراسته
عباس شباویز
مهدی سحابی
جمشید لایق
امیر قویدل
فرامرز پایور
باز م هست؟
این بزرگان در طی حدود یکی دو ماه درگذشتند.

بدون شک.

من اینو به یکی از دوستان هم گفتم.
گفتم سراغ نداری بزرگی.. هنرمندی رو ما داشته باشیم که تنها شده باشه و احیانن بیماری هم داشته باشه؟

چون باید اونم ردیف کنیم..

همه دق مرگ.. . .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد