طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

الی را دیدم!

بالاخره.. پس از اون همه کش و قوس فراوان برای دیدن درباره الی٬ همین چند لحظه پیش اون رو دیدم! هیچ زمانی برای هیچ فیلمی هتا "دیوانه ای از قفش پرید (فورمن)"  این گونه چنین شوقی برای دیدنش نداشتم! و جالب اینجاست که در این روزگاری که در مرکز استان سینمایی نداریم! باید کمی راه می رفتم تا می دیدم. رفتم نشد، رفتم ندیدم.. هر بار به بهانه ای نشد. بگذریم.. 

تو این یک سال گذشته٬ جایی نبوده که در مورد درباره الی نوشته نشده باشه گمان کنم اگر من این پرونده رو باز کنم کار بدی کردم٬ پس بهتره در مورد کیفیت فیلم ننویسم!

این روزهایی که دارم از دیدن گروهی از فیلم هایی ایرانی لذت می برم! دیدن درباره الی رو  کنار "پرده آخر (واروژ مسیحی)" از بهترین های ایرانی می بینم٬ هیچ زمان من در فیلم ایرانی ای این همه بازی خوب و این همه بازی های روان ندیده بودم هتا در پرده آخر! درسته که مقایسه کردن این دو اصلن کار درستی نیست ولی نمی دونم چرا من همش این دو تا رو می خوام جفت کنم امشب!  

سفر الی با دوستانی که قراره با اونها آشنا بشه با انداختن پول به صندوق صدقه آغاز میشه.. سفری که می خواد کمی زندگی متوسط ایرانی رو نشون بده٬ دغدغه ها نگرانی ها و عکس العمل های چند خانواده که با هم دوست هستند در مقابل رخداد های ساده زندگی.. و خیلی چیزهای دیگه رو شما یک جا در ۱۱۹ دقیقه می بینید!
شاید جالب ترین و زیباترین بخش این فیلم برای من نداشتن موسیقی متن فیلم بود..
شما در فیلم هیچ موسیقی ای نمی شنوید! هیچ!.. تنها این صدای آب و موج های پی در پی ای هست که با سرعت به سنگ ها کوبیده و بر ساحل آرام میشه.. شاید برای این فیلم هیچ موسیقی متنی نمی تونست به اندازه این صدای زیبا و پر انرژی مناسب باشه.. هیچ چیزی دیگه برای گفتن ندارم - کم کم روشنایی رو هم باید دید چون نزدیکای پگاه هستم.  

در کمتر از چهار روز یک میلیون نسخه درباره الی فروخته شده، درباره الی را هم بخرید و هم هدیه بدهید تا جفایی که در حق پخش این فیلم شد را جبران کنیم!
در پایان می خوام بگم که؛ درسته که شاید فیلم درباره الی  رو من امشب دیده باشم! ولی برای من الی همین جا، کنار من، زنده ست! 

نظرات 5 + ارسال نظر
محسن جمعه 13 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:38 ب.ظ http://filmamoon.blogsky.com

در باره الی امسال اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را خواهد گرفت و اولین اسکار به ایران خواهد آمد.

اها این شد از اون انرژی هایی که شما همیشه ازش سخن می گفتین٬ آره؟

پس حالا که این گونه دش.

درباره الی نامزد اسکار ۲۰۱۰ توانست جایزه بهترین فیلم در بخش فرنگی مراسم اسکار را به خود اختصاص دهد.

درباره الی..
عکسهایی از بازیگران و کارگردان این فیلم با جایزه اسکار

:)

یوسف شنبه 14 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 02:59 ب.ظ

سلام روزی جون..
من هنوز این فیلمو ندیدم اما میدونم حاشیه زیاد داشته..یه ذره از موضوعش میگفتی!!
هتا چیه پسر..حتی!! :دی
بوس بای..

درود جوزی جون.
منم تا دیدم..
ولی خوب دیدم بالاخره.
پخش سراسری شده برو بگیر حتمن.
حاشیه از چه دیدگاهی؟
کمی گفتم ازش..
خودت فیلمو می بینی پس از اون می یای اینجا می خونی می بینی که گفتم یه کمی از اون.
هتا هم این جوریه :دی

حسام پنج‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:20 ب.ظ http://hessamm.blogsky.com/

این فیلم واقعا زمان نداره و فکر می کنم اگر کسی حتی ده سال دیگه هم ببیندش باز هم همین احساس بهش دست می ده. چون این فیلم از جنس فیلم های زمان دار نیست (مثل آزانس شیشه ای مثلا!)

من هم به کاندید شدن امسال درباره الی خیلی امیدوارم.

کاملن. همه چیز خوب بود. تنها همون مشکلی که بهتون گفتم.
کمی در مورد شخصیت پردازی ها.

آقا محسن که پیشاپیش تمام جایزه ها رو برای درباره الی کنار گذاشتن.
رفتین فیلم هاییی که می بینیم؟
گولدن گلوب رو هم آماده کرد.. :)

حسام شنبه 21 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 08:15 ق.ظ http://hessamm.blogsky.com

محسن کلا هر سال به یه فیلم گیر می ده و تمام جایزه ها رو می ده بهش! پارسال بنجامین باتن بود امسال درباره الی. اما امسالیه فرق می کنه اونم به این دلیل که هم یه فیلم ایرانیه هم فیلمیه که دوستش داریم.

پارسال که نشد امیدوارم این یکی که امسال بهش گیر دادن یه چیزی از توش در آد.
ما به همون گلدن گلوب هم راضی ایم :دی

علی پنج‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:24 ب.ظ

آهان نقد فیلمو باهات هستم اساسی
یه یکی دو هفته ای هست دیدمش
باس بگم فوق العاده بود ...
بیشترین چیزی که توی این فیلم نظرمو جلب کرد فیلمنامه ...ستینگ و مخصوصا نحوه فیلمبرداریش بود ....
در مورد فیلمنامه باس بگم از معدود فیلمایی وبد که بیننده رو چند دقیقه بعد از دیدن فیلم به فکر وا داشت و خود فیلم همه چیو نبرید و ندوخت هر کسی می تونه الی خودشو داشته باشه که واقعا چی سرش اومد ... گرچه فیلم نامش یه کار تقلیدی از یکی از داستانای آنتوان چخوف بود اما تفاوتش با داستان اون مرحم مغفور ستینگش بود که به نظر من ایرانیا تو این مرتبه بهتر عمل کردن ...در یا رو جای گزین جنگل آنتوان چخوف کردن ..که به نظر من در یا بهتر می تونه تجلی شک و عدم اطمینان از هر چیزی باشه تا جنگل .. خوبیه دیگه این فیلم این بود که داستان در مورد هیچ فرد خاصی نبود که دوربین همش دنبال اون باشه و دوربین مثل یه جفت چشم هر چی رو که میدید نشون می داد و از لحاظ ادبی جایی خوندم که این طور فیلما رم با دوربین نا ایستا فلمبرداری میکنن و لرزش دست فیلمبردار و حرکت کردنش کاملا باید معلوم باشه که خوشحالم که به این موضوع هم توجه کرده بودن ...این مطلبم ان جایی که همه واسه نجات دادن پسر کوچولوهه به تکاپو می زدن مشخص بود
خلاصه فیلم خوبی بود گرچه عامه پسند نیست و میشه گفت فروش خوبش بیشتر به دلیل تبلیغات از قبلش و برداشتایی که مردم از این فیلم بود داشت گرچه نمی دونم توی یاسوج این طوریه یا کل کشور که 90 در صد افرادی که دیده بودنش می گفتن فیلم مزخرفی بود چون شاید یکم جواد رضویانش کم بوده . گرچه به قول دکتر جباری یه سینه حرف در مورد این فیلم هس که جاش نی
چه میشه کرد بر این مردم همان به که چار چنگولی و خروس جنگی فیلم مورد علاقشون باشه
بدرود

درود.
نخست اینکه ممنون بایت اینکه زمان گذاشتی و این دو کامت زیاد رو نوشتی.
در مورد در باره الی و بررسی اون زیاد سخن گفته شده دیگه زیاد جالب ندیدم اون رو موشکافی کنم.

من نشنیدم این فیلنامه کپی برداری بوده یا الهام گرفته بوده اگه می بود بی شک سر و صداش در می یومد!

درباره الی فیلم زیاد دوست داشتنی من نیست! ولی کار بزرگی بود و درخور ارزش گذاری. به دوستی هم گفتم که درباره الی به ویژه در مورد فیلنامه بسیار ضعیف تر از کار نخست اصغر فرهادی (رقص در غبار) بوده و خوب از جهت هایی هم این برتر بوده. شکی نیست.

به این گونه فیلمها بیشتر فیلمهای مردم پسند یا همون "عامه پسند"ی که خودت گفتی می گن، اتفاقن بیشتر کسانی که فیلم رو دیده بودن از فیلم خوششون اومده بود چون داستانی ایرانی داشت و با خانواده های از لایه های متوسط ایرانی همین ها بود که بیشتر مردم ازش خوششون اومد.

فروش آن چنانی نداشت اصلن. خیلی کم بود برای درباره الی که در 300سینما تو فرانسه اون رو نمایش دادند و خلی از منتقدین جهان ارزش گذاشتن بهش.
صد البته که نمایش درباره الی باید اکران نوروز بود ولی خوب بنا به شوند های (اخراجی ها) نشد تا اینکه 16 خرددا به نمایش در اومد و تو اون هنگامه 22 خرداد کسی نمی رفت فیلم ببینه پس از اون هم که اون رخداد ها نشد که مردم به اندیشه فیلم دیدن باشند..

در مورد فیلمبرداری من زیاد نمی دونم فن و فوت فیلم برداری رو. ولی خوب این برداشت های پلان ها همه روی پایه بوده و چون با دوربین شش میلیمتری گرفتن و چند پلانی بوده تو این جوری دیدی. ئگرنه اون چیزی رو که تو میگی بیشتر تو کارای استاد "سیروس مقدم" (!!!!) هست نه اصغر فرهادی.

داستان درباره الی "هر که از ظن خود شد یار من.." هست، درسته که زنده بودن، مردن و یا هر دیدگاه دیگه ای در مورد الی چندان مهم نیست در روند کلی داستان ولی همین که تونست تاثیر زیادی بر بیننده بذاره و ذهن اون رو درگیر کنه ارزشمنده.

ما بیشتر به پایان باز شوق داریم واسه همینه که همه میگن الی غرق شد، و اون همه زیبایی های فیلم و سکانس های به یاد ماندنی که فر و شکوه و برخورد چند خانواده رو در مورد یه رخداد ناگوار نشون داد رو نمی بینن..

از بس در مورد درباره سخن گفته شده و اون رو شاهکار دونستن که دیگه بهتره من ادامه ندم. هر مجله ماهنامه روزنامه یا تارنمایی رو می بینی تا در موردش نوشته شده. اونها هم آگاهی شون بهتره هم مانند من سطحی بین نیستن.

خوب این مردم همون مردمی هستن که 9 میلیارد کردن تو شکم ده نمکی که روز 18 تیر 1378 با باطوم میزد تو سرشون.. چه انتظاری ازشون میره؟ ولی خوب همین مردم دارن کم کم از یه چیزهایی درس می گیرن..

با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد